De reis naar het zuiden.

Hallo allemaal,

Gisteren was het dan zover. Het was tijd Miami te verlaten en ons zuidwaarts te begeven naar de Florida Keys. Om half negen gingen we met koffers naar The Daily waar we de eerste ochtend ook ontbeten hadden. Op het menu dit keer bagels met bacon of zalm en wat French toast, en het was weer zalig. Nadat we hier klaar waren was het tijd om de auto op te halen dit zou een Nissan Altima worden, ik was wel een beetje bezorgd of de koffers er in zouden passen.

Toen we na een half uur wachten echter de auto kregen bleek dit alles behalve een Nissan te zijn. Het was een Ford Expansion een grote auto waar ook wel meer koffers in hadden gepast. Dit was weer een ongelofelijke meevaller. Nu kregen we echter het "ohh ja er moet ook nog iemand in rijden" aspect. Ik had nog nooit in de VS gereden laat staan in Miami. Ook had ik nog nooit in een auto ter grote van een pick-up truck gereden. Deze 3 dingen zorgde ervoor dat ik wat gespannen mijn eerste kilometers in de auto maakte. Ook was het een automaat gelukkig heb ik maar 1 keer de rem vol ingetrapt omdat ik dacht mijn koppeling te gebruiken.

De rit zou ons na 2 uur brengen naar het Flamingo Visitors Centre dit ligt aan de kust in het zuiden en als je daar aankomt heb je al 45 minuten door de Everglades gereden. Deze 45 minten rijden waren prachtig. Wat meteen ook alweer op viel was dat er wederom bijna niemand op de weg was. We reden drie kwartier bijna constant alleen zonder iemand voor of achter ons. De natuur was ook ontzettend mooi. Eerst bestond het landschap uit steppen wat later veranderde in meer moerasachtig met mangrove bomen. In de lucht zagen we Osprey's prachtige roofvogels. Uiteindelijk kwamen we aan bij het Visitors Centre en daar was het ook weer rustig. We moesten 1.5 uur wachten op onze boot om ons mee te nemen naar het achterland van de Everglades. Dit gaf ons mooi de gelegenheid even wat te eten en erna even rond te kijken. Zo waren er bijvoorbeeld vogels te zien en zelfs krokodillen aanwezig in de haven waaruit wij zouden vertrekken. Een frisse duik in het brakke water zat er dus niet in. Onze tour zou ons 1 uur en 45 minuten bezighouden en naar Whitewater Bay en terug brengen. Ook dit was prachtig we zagen krokodillen en er werd op fluistertoon (niet te horen voor ons) vertelt over de vegetatie waaronder een giftige appelboom waarvan de appels je ingewanden wegbranden als je ze eet. Het water in de meren waar we langs kwamen was aldus de gids vergeven van de stingray's, alligators, slangen en meer wat jou kapot wil maken. Helaas hebben we niets van dit alles waargenomen. Uiteindelijk kwamen we rond 16.45 terug en was het tijd om richting Big Pine Key te gaan.

De navigatie vertelde ons dat wij hier rond 8 uur 's avonds zouden aankomen dus we hadden nog een flinke trip voor de boeg. Het rijden door de Keys was fantastisch en hoewel het bewolkt was was het water hemels blauw. Voor de mensen die niet weten wat de Florida Keys zijn. Het is een groep eilanden ten zuiden van florida die doormiddel van een snelweg aan elkaar geknoopt zijn. In de 19de eeuw heeft men deze eilanden via een spoorlijn verbonden en de resten van sommige bruggen getuigen er nog steeds van. Inmiddels is de spoorlijn er niet meer maar is er dus wel highway 1 die van Key largo het meest oostelijke eiland helemaal naar Key west gaat, het meest westelijke en ook zuidelijkste puntje van de VS. De bruggen brachten ons uiteindelijk naar een van de meer westelijke eilanden genaamd Big Pine Key. Het huisje wat we hier hebben is fantastisch het heeft allerlei hoekjes en plekjes om te zitten ook is het ruime en heeft het een ruime keuken. We waren moe en besloten zaterdag tot rustdag uit te roepen ook omdat het weer behoorlijk slecht lijkt te gaan zijn vandaag. We bestelden allemaal een medium pizza die we allemaal voor de helft op kregen en dus voor de lunch van morgen zou functioneren.

Al met al een hele bijzondere dag.